Naam docent/begeleider:            Jelle van der Leest
Periode, duur:                                   Module blok 2/3
Studiebelasting:                               Contacturen 24 / zelfstudie 120

Bijdrage aan de competenties 

1. Creërend Vermogen
2. Ambachtelijk vermogen
3. Onderzoekend en reflectief vermogen
4. Vermogen tot groei en vernieuwing
5. Ondernemend en organiserend vermogen
6. Communicatief vermogen
7. Vermogen tot samenwerking

Korte samenvatting van de inhoud
In dit onderdeel staat het docentschap centraal en komen aan bod:: overdracht aan de hand van gedragsindicatoren, feedback ( geven en ontvangen),  SMART doelstellingen maken, persoonlijke leerdoelen maken, leerstijlen, aan dans gerelateerde meervoudige intelligenties.
Aan het eind van deze periode kan de student lesgeven m.b.v. (persoonlijke) SMART doelen. De student kan de bijbehorende indicatoren demonstreren (instructie, stem, houding als docent, eigen voorbeeld, begeleiding, individuele en algemene correcties en evaluatie).
De student kan diens eigen ontwikkeling monitoren en indien nodig bijsturen d.m.v. feedback en reflectie.

Concrete leerdoelen

  • De student is in staat een les op een methodisch didactisch manier voor te bereiden m.b.v. SMART leerdoelen en met de gedragsindicatoren als uitgangspunt
  • De student is in staat een les voor te bereiden die aansluit bij de belevingswereld en interesse van de doelgroep
  • De student is in staat voornoemde voorbereide les te geven aan een groep lerenden
  • De student is in staat d.m.v. kritische reflectie een gegeven les te evalueren en indien nodig aanpassingen/verbeteringen toe te passen en de eerstvolgende keer uit te proberen
  • De student is in staat een paper te schrijven met het docentschap als uitgangspunt en met gebruikmaking van de ‘practicing theory’ en ‘theorising practice’ benaderingswijze
  • De student kan onderzoek doen voor een paper met gebruikmaking van relevante en actuele bronnen

Gebruikte werkvorm(en)

  • Colleges
  • Zelfstudie
  • Schrijven van verdieping paper
  • Begeleiding bij schrijven paper

Gebruikt studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video’s etc.)

  • Bergman,V. Dans in samenhang een flexibele methodiek, De Kunstconnectie, 2006
  • Delfos, Martine F. Ontwikkeling in vogelvlucht, Ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Pearson, 2015
  • Kallenberg, T. en L. van der Grijspaarde Leren (en) doceren in het hoger onderwijs  3e druk Boom Lemma uitgevers, 2012
  • Preston-Dunlop, V. Dansen nader bekeken International Theatre Books and Festival, 2013
  • Stenvers, M. Dans in Samenhang 3e druk LOKV, 2013
  • Vermunt, J. D. H. M. Leerstijlen en sturen van leerprocessen in hoger onderwijs Naar procesgerichte instructie in zelfstandig denken 3e druk Swets & Zeitlinger, 2010
  • Powerpoint presentaties
  • Intrinsieke motivatie opdracht
  • Deelopdrachten voor het voorbereiden van een les
  • Begin visie docentschap aan de hand van een ‘educational wall’ opdracht
  • Spider’s web met docentkwaliteiten opdracht

Wijze van beoordeling:
Eindtoets: schrijven van een paper. De beoordeling bepaalt of het vak gehaald is of niet.

Beoordelingscriteria:
1) 2,3,4,5
2) 2,3,4,5,6,7
3) 1,2,3,4,5,6
4) 1,2,3,4
5) 1,2
6) 1,2,3,4
7) 2,3,4

 

 

Delen