Naam docent/begeleider:            Grigori Tchitcherini, Simona Ferrazza, Emanouela Merdjanova
Periode, duur:                                  4 blokken, twee lessen per week (2 uur per les)
Studiebelasting:                              Contacturen 120 / zelfstudie 775

Bijdrage aan de competenties
1. Creërend vermogen
2. Ambachtelijk vermogen
3. Onderzoekend en reflectief vermogen
4. Vermogen tot groei en vernieuwing
6. Communicatief vermogen
7. Vermogen tot samenwerking

Korte samenvatting van de inhoud
De student leert de opbouw van het klassieke balletonderwijs aan de hand van de NBA Syllabus.
Er worden 7 lesjaren behandeld die verbinding hebben met het zevenjarige Vooropleiding Traject en AD1 jaar binnen de NBA-structuur. (Het AD2 jaar wordt gezien als een pre-professional jaar en dus eindigt de Syllabus in AD1).

Elk jaar is opgebouwd rond de structuur van een balletles: barre, centrework, allegro en spitzenwerk. De student wordt geacht de eindtermen van elke jaargang te leren, voorbeelden van oefeningen met de eindtermen te kunnen creëren die in de praktijk toepasbaar zijn en de uitgangspunten van Methodology van de NBA te kunnen toepassen op de verschillende leerjaren.

De eindtermen en verbinding binnen de verschillende jaargroepen worden duidelijk behandeld en het vak verdiept in hoe de NBA de techniek aanleert, op welke momenten er keuzemogelijkheden zijn en welke uitgangspunten van belang zijn binnen de opbouw en structuur van lessen.

Concrete leerdoelen
De student:

  • leert de einddoelen van de verschillende jaren binnen een klassieke balletopleiding aan de hand van de NBA Syllabus
  • is in staat om oefeningen met de eindtermen te kunnen creëren en deze in praktijk toe te passen in lessen
  • ziet de verbindingen van de einddoelen van de verschillende klassen en reflecteert op de opbouw
  • is in staat de einddoelen en oefeningen binnen de aangegeven muzikale eisen te creëren en maakt gebruik van de kennis die wordt opgedaan in het vak “Muziek”
  • kan zelf reflecteren op de NBA Methodology en dit toepassen op de verschillende jaargangen
  • Is in staat de Methodology in een groter verband te zien en een eigen visie op te vormen
  • Is bekend met blessure reductie en kan dit in de praktijk toepassen

Gebruikte werkvorm(en)
In groepslessen leert de student de NBA Syllabus in volgorde van NBA 1-7. Opdrachten om zelf oefeningen, lessen te creëren en in praktijk te brengen van de geleerde Syllabus. Zelfstudieopdrachten per jaargroep van de Syllabus.

Gebruikt studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video’s etc.)
NBA Syllabus, NBA Methodology document. Praktijkgericht lesgeven met medestudenten en vanaf blok 2 binnen de NBA klassen.

Wijze van beoordeling/ toetsvorm
Syllabus kennis en Methodolgy toets schriftelijk. Verder praktijkgerichte toepassingstoetsen:
1. lesgeven voor de medestudent 
2. lesgeven in een NBA klas.

Beoordelingscriteria
1) 1,2,3,4,5
2) 1,2,3,4,5,6,7
3) 1,2,3,4,5,6
4) 1,2,3
6) 1,2,3
7) 1,2,3,4

Opmerkingen
De kennis die wordt opgedaan in dit vak wordt zo snel mogelijk toegepast in de praktijk en hangt nauw samen met met name het vak Muziek.

 

 

 

Delen