Naar inhoud
Academie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en Dans
Academie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en Dans

Studiegids

2022-2023

De NBA heeft een intensief zevenjarig programma als vooropleiding. Hierdoor zijn de leerlingen goed voorbereid op het vervolgtraject van de AD Klassiek Ballet en eventueel later de BA Docent Klassiek Ballet.
Na het tweejarige AD programma zijn de studenten volledig toegerust om het professionele werkveld te betreden. In plaats van het betreden van het werkveld kunnen studenten kiezen voor een vervolgopleiding in het BA-traject. Op deze manier kunnen ze hun opleiding verdiepen. Dit 3e jaar is gericht op praktische en theoretische verdieping.

Op basis van het doorlopen van de jarenlange vooropleiding en de AD - en voor de instroom-studenten uit het werkveld hun jarenlange danservaring, krijgen de studenten vrijstellingen voor het dansgedeelte van de BA en kan de opleiding in een jaar afgerond worden.
Met de mogelijkheid om vanuit het werkveld in te stromen draagt de NBA bij aan de principes van flexibel leren en ‘lifelong learning’. De studenten in de BA Docent Klassiek Ballet zullen dan ook een gedegen ervaring als podiumkunstenaar meebrengen. De student heeft kennis van het vakgebied en zelf (vaak langdurig) bij een gezelschap gedanst. De “embodied knowledge” die deze student mee brengt is daarom groot en kan ook een inspiratie zijn voor andere studenten.

Het doel van de opleiding voor alle studenten is deze “embodied knowledge” om te zetten in een begrip van lesgeven. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Hoe wordt de klassieke ballettechniek het best opgebouwd? Hoe wordt deze door gegeven? Ook kan de ballettechniek bevraagd worden.

Door middel van het aanleren van de NBA Syllabus en Methodology krijgt de student inzicht in de opbouw en verbinding van de verschillende bewegingen. De syllabus is een levend document, dat ieder jaar weer opnieuw wordt bijgewerkt. Input en vereisten van makers in het werkveld als ook de input van de docenten en studenten van de opleiding, kunnen ertoe leiden dat er aanpassingen gemaakt worden in de Syllabus.
De student vergaart samen met medestudenten allereerst kennis binnen de lessen Methodiek (binnen ballet het ambachtelijk vermogen), maar zal al snel in de praktijk lessen gaan geven en observeren. Op die manier worden het communicatief vermogen en de pedagogisch en didactische vaardigheden getraind.
Uiteraard zijn het begrip van muziek, het samenwerken met een muzikaal begeleider en het kunnen maken van muzikale keuzes in verband met de techniek, belangrijke elementen in de ontwikkeling van een klassieke balletdocent. Muziek is dan ook een aparte module binnen het programma van de NBA.
Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan Pedagogiek en Didactiek binnen een module die twee lesblokken duurt.
We onderzoeken wat het betekent om balletdocent te zijn in de huidige tijd; wat de invloed van maatschappelijke veranderingen zijn op de verantwoordelijkheid van klassieke balletgezelschappen en scholen en de manier waarop zij jonge mensen opleiden.

In de laatste module, gegeven in samenwerking met het Health Team van Het Nationale Ballet, wordt dieper ingegaan op de mentale gezondheid van de jonge studenten, op nieuwe verworven inzichten vanuit de sportwereld en metingen binnen het ballet, nationaal en internationaal.
De student sluit de opleiding af met een essay naar aanleiding van de uitdagende vraag: “Wat voor een docent klassiek ballet wil ik zijn?”

Delen