Naam docent/begeleider:    Jelle van der Leest
Periode, duur:                         Module blok 1-2
Studiebelasting:                     Contacturen 24 / zelfstudie 120

Bijdrage aan de competenties
1. Creatief vermogen
2. Ambachtelijk vermogen
3. Onderzoekend en reflectief vermogen
4. Vermogen om te ontwikkelen en te innoveren
5. Ondernemend en organisatorisch vermogen
6. Communicatief vermogen
7. Coöperatief vermogen

Korte samenvatting van de inhoud
In dit vak staat lesgeven centraal. Aan bod komt: overdracht op basis van gedragsindicatoren, feedback (geven en ontvangen), SMART doelen maken, persoonlijke leerdoelen maken, leerstijlen, dansgerelateerde meervoudige intelligenties.
Aan het einde van deze periode is de student in staat les te geven met behulp van (persoonlijke) SMART doelen. De student kan de bijbehorende indicatoren demonstreren (instructie, stem, attitude als leraar, eigen voorbeeld, begeleiding, individuele en algemene correcties en evaluatie).
De student kan zijn eigen ontwikkeling volgen en indien nodig bijsturen door middel van feedback en reflectie.

Concrete leerdoelen
• De student kan op een methodisch-didactische wijze een les voorbereiden aan de hand van SMART-leerdoelen en met de gedragsindicatoren als uitgangspunt
• De student kan een les voorbereiden die aansluit bij de belevingswereld en interesses van de doelgroep
• De student kan bovengenoemde voorbereide les geven aan een groep cursisten
• De student is in staat door middel van kritische reflectie een gegeven les te evalueren en indien nodig aanpassingen/verbeteringen aan te brengen en een volgende keer te proberen
• De student kan een werkstuk schrijven met onderwijs als uitgangspunt en daarbij gebruik makend van de 'theorie oefenen' en 'theoretiseren in de praktijk' benadering
• De student kan onderzoek doen voor een werkstuk met behulp van relevante en actuele bronnen
• Mogelijke stages

Gebruikte werkwijze(n).
• Lezingen
• Zelfstudie
• Schrijven van verdiepend werkstuk
• Begeleiding bij het schrijven van een werkstuk

Gebruikt studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video's etc.)
• Bergman,V. Dans in samenhang een flexibele methodiek, De Kunstconnectie, 2006
• Delfos, Martine F. Ontwikkeling in één oogopslag, Ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Pearson, 2015
• Kallenberg, T. en L. van der groenpaarde Leren (en) doceren in het hoger onderwijs 3e druk Uitgeverij Boom Lemma, 2012
• Preston-Dunlop, V. Een nadere blik op Dancing International Theatre Books and Festival, 2013
• Stenvers, M. Dans in Samenhang 3e druk LOKV, 2013
• Vermunt, J. D. H. M. Leerstijlen en management van leerprocessen in het hoger onderwijs Naar procesgericht onderwijzen in zelfstandig denken 3e druk Swets & Zeitlinger, 2010
• Powerpoint-presentaties
• Intrinsieke motivatie opdracht
• Deelopdrachten ter voorbereiding van een les
• Start een onderwijsvisie op basis van een opdracht 'educatieve muur'
• Spinnenweb met opdracht docentkwaliteiten

Beoordelings methode.
Feedback en doorsturen tijdens de lespraktijk
Eindtoets: een paper schrijven. De beoordeling bepaalt of de cursus is behaald of niet.

Beoordelingscriteria:
1) 2,3,4,5
2) 2,3,4,5,6,7
3) 1,2,3,4,5,6
4) 1,2,3,4
5) 1.2
6) 1,2,3,4
7) 2,3,4

Delen