Docent/supervisor:      Iva Lešić & Sofia Araujo de Ornelas dos Santos Pinto
Periode, duur:               Blok 2 en 3 / 5 sessies
Studiebelasting:           Contacturen 7,5 / zelfstudie 120

Bijdrage aan de competenties
2. Ambachtelijke vaardigheid
3. Onderzoekend en reflectief vermogen
4. Vermogen tot ontwikkeling en innovatie
5. Ondernemend en organisatorisch vermogen
6. Communicatief vermogen
7. Coöperatief vermogen

Inhoud:
Deze cursus is gericht op het ontwikkelen van je gereedschapskist als balletdocent. Vaak weet je intrinsiek dat iets in de techniek van je leerlingen een correctie nodig heeft, maar weet je misschien niet wat het is en/of hoe je het moet overbrengen. In Anatomie toegepast op lesgeven wordt van je verwacht dat je

  • Veelvoorkomende anatomische misalignments en musculaire disbalansen binnen de klassieke danstechniek leert herkennen.
  • Je leert hoe je op eenvoudige wijze de musculoskeletale uitdagingen van geselecteerde klassieke danstechnieken kunt uitleggen.
  • Interne en externe aandachtspunten leren om verschillende studenten te helpen de juiste spier- en skeletbelasting aan te leren.
  • Leren hoe je observerend leren kunt integreren.
  • In staat zijn om studenten adequaat te adviseren en te onderwijzen over eenvoudige oefeningen die helpen bij het corrigeren van veelvoorkomende anatomische misalignments en spieronevenwichtigheden

*Als een student aanhoudende pijn of ongemak heeft, moet hij/zij naar een paramedicus worden gestuurd. Er wordt niet van je verwacht dat je leert hoe je musculoskeletale disfuncties moet behandelen of diagnosticeren, aangezien dat buiten je expertise ligt.

Evaluatiemethode:
Deze les wordt geëvalueerd met een presentatie van 15 minuten. Hierin wordt je gevraagd een technisch gebaar te selecteren dat je relevant vindt en te motiveren waarom (bijv. omdat je het tegenkomt als docent, omdat je er als danser mee geworsteld hebt). Je beschrijft veelvoorkomende uitdagingen en bijbehorende aanwijzingen en oefeningen die je kunt gebruiken om een leerling te helpen die worstelt met het gebaar dat je hebt geselecteerd. Je kunt afbeeldingen, video's en/of een collega/student gebruiken in je presentatie.

Beoordelingscriteria
2) 6
3) 1,2,3,4,5,6,7
4) 1,2,3,4
5) 1,2,3,4
6) 1,2,3,4
7) 1,2,3,4

Onderwijs:
De lessen zijn praktisch en vinden meestal plaats in de studio. Er zullen dia's zijn om de lessen te ondersteunen en materiaal zal worden ontwikkeld en geïntegreerd in de syllabus naarmate de cursus vordert.

Delen