De Academie voor Theater en Dans heeft haar visie op beoordelen, het beoordelingsbeleid en -systeem beschreven in de Onderwijsnota en het Protocol Integraal Beoordelen als onderdeel van haar visie op opleiden en leren. De beoordelingssystematiek van de Associate Degree klassiek ballet is in lijn met dit beleid.
De beoordeling van de ontwikkeling van een persoonlijke visie en ambitie is niet in vaste kaders vast te leggen. Iedere student werkt in een andere omgeving, heeft andere talenten en ambities. Daarom wordt bij de beoordeling van een student allereerst gekeken naar hoe hij zich heeft ontwikkeld ten opzichte van zichzelf en zijn persoonlijke doelen in relatie tot de eindkwalificaties van de opleiding. De eindkwalificaties (competenties) van de opleiding bieden een algemeen kader voor de eisen die aan de balletdanser worden gesteld. De student die het geheel aan professionele kennis, vaardigheden en attitudes beheerst en kan vertalen naar de eigen beroepspraktijk, heeft een uitstekende kans op blijvend succes.
De beoordeling van de ontwikkeling van een student is altijd subjectief en er zijn geen eenduidige maatstaven waarmee de ontwikkeling van studenten kan worden vergeleken. Daarom kiest de opleiding voor een integrale beoordeling; de artistiek leider en de docenten maken gezamenlijk een intersubjectieve integrale beoordeling van de totale ontwikkeling van de student tijdens de module.