Naar inhoud

Studiegids

2020-2021

Titel van de cursus
Solo

Naam van de docent/begeleider
Laurence Korsenti, Nathalie Caris, Grigori Tchitcherine, Ernst Meisner, Rinat Gizatuline

Periode, duur
BA 2, 3

Studiebelasting
2 uur per week

Bijdrage aan de competenties
1. 1. Creatief vermogen
2. 2. Vakmanschap
3. 3. Onderzoeks- en reflectievermogen
5. 5. Ondernemerschap en organisatievermogen
6. 6. Communicatief vermogen
7. 7. Vermogen tot samenwerking

Korte samenvatting van de inhoud
In de soloklas leert de student bestaande solostukken uit het 19e, 20e en 21e-eeuwse balletrepertoire. Op de Nationale Balletacademie wordt zoveel mogelijk gewerkt met de versies van de balletten zoals die door Het Nationale Ballet worden uitgevoerd. In de praktijk worden deze korte solo's voornamelijk gedanst door solisten van een gezelschap en zijn daardoor zeer uitdagend. Het doel van de soloklas is dat de student alle aspecten van de klassieke les met elkaar kan verbinden en uiteindelijk ook de rol (het karakter) van de solo en de stijl van het ballet waaruit de solo afkomstig is, fysiek kan weergeven.

In BA 1 heeft de student een aantal solo's geleerd die door de docent werden geselecteerd uit een lijst van solo's die geschikt werden geacht voor BA 1. Soms had de solo-les verbanden met de repertoirelessen of werd er een solo gekozen uit het repertoire dat destijds door Het Nationale Ballet werd gedanst, zodat de student tijdens het bezoek aan de voorstelling raakvlakken kon vinden.
In BA 2 en BA 3 is de solo-les vooral voorbereidend op de audities en dus gericht op het vakgebied. Voor veel klassieke gezelschappen wordt van de student verwacht dat hij of zij een klassieke solo op audities kan uitvoeren of op video kan sturen. De student en de docent werken samen aan dit praktische doel. Een solocursus kan in deze laatste jaren ook gebruikt worden om een video-auditie met de student voor te bereiden. De docent besteedt ook aandacht aan, en helpt de student te begrijpen hoe hij zich het beste kan profileren in het vakgebied.

Concrete leerdoelen
De student:

  • ontwikkelt kennis van klassieke variaties van avondvullende balletten
  • toont een breed gevoel voor dans en is in staat om een solo uit te voeren die een uitdagende techniek, een gevoel voor stijl en de kennis en het begrip van de rol combineert.
  • bereidt zich voor op de audities door een solo te beheersen zodat deze op de audities kan worden vertoond
  • neemt een video op van een goed ingestudeerde solo voor auditiedoeleinden
  • toont een gevoel voor verschillende stijlen en ontwikkelt persoonlijkheid in dansstijlen
  • is in staat om alles wat geleerd is van andere vakken (maar vooral de klassieke les) toe te passen tijdens de solo-les

Gebruikte methode(n) 
In de groepslessen leert de student verschillende solo's.
Verder wordt er individueel gecoacht en wordt er gebruik gemaakt van video om de solo's op te nemen.

Gebruikt studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video's, etc.)
Video's van klassieke variaties kunnen worden gebruikt. Bij voorkeur de versies van Het Nationale Ballet.
Voordrachtbezoeken aan Het Nationale Ballet en andere gezelschappen om variaties live te zien optreden.

Beoordelingsmethode:
Evaluatie en terugkoppeling naar aanleiding van presentatie en examenles

Beoordelingscriteria
1) 1, 2, 3, 4, 5
2) 1, 2, 3, 4, 5, 6
3) 1, 2, 3, 4, 5, 6
5) 1, 2, 3, 4
6) 1, 2, 3
7) 1, 2, 3, 4

Opmerkingen 
Gekoppeld aan kennis opgedaan in de klassieke balletklas, maar ook aan de repertoirelessen. Uiteindelijk moet de soloklas het "totaalplaatje" per leerling laten zien en dit is wat de leerling meeneemt naar audities voor gezelschappen.
 

Delen