Cursus titel:
Balletgeschiedenis / Theorie

Naam docent/begeleider:
nnb

Periode, duur:
jaar 2 semester 1 en 2

Aantal weken / lessen:
2x30 weken á 2 lessen á 1 uur

Bijdrage aan de competenties:
1. Creatief vermogen
3. 3. Onderzoeks- en reflectievermogen
6. 6. Communicatief vermogen

Inhoud
De cursus "Dansgeschiedenis/Danstheorie" loopt over twee jaar en is verdeeld in twee delen. 

Deel 1: Dans / balletgeschiedenis: maatschappelijke functie, esthetiek, (artistieke/filosofische) context. 
Het eerste deel behandelt de geschiedenis van de dans / het ballet, die is verdeeld in verschillende historische periodes vanaf het begin in de oudheid tot aan de 21e eeuw. De focus ligt op drie aspecten: 

  1. de historisch veranderende functies van de dans / het ballet binnen de samenleving.
  2. de historisch veranderende esthetiek, die aan de hand van een selectie van casestudies zal worden besproken.
  3. de context, verwijzend naar andere kunstvormen en/of ideeëngeschiedenis (bijvoorbeeld romantisch ballet wordt besproken in de context van de romantiek als artistieke, literaire, muzikale en intellectuele stroming).

De periodes omvatten:

  • het ontstaan van de dans in het oude Griekenland, waar de dans onder andere werd gebruikt als een sociaal communicatiemiddel
  • Middeleeuwse dans
  • renaissancedans
  • Courtly Ballet(Koning Lodewijk XIV)
  • Romantisch Ballet
  • Keizerlijk Ballet
  • Ballets Russes
  • Neo-klassiek ballet

Deel 2: Theorie: Reflectie en toepassing
Het tweede deel richt zich op de reflectie van verschillende onderwerpen, die direct verband houden met het leven van de hedendaagse balletdanser. Daarnaast wordt de kennis uit de dansgeschiedenis toegepast in de analyse van het hedendaagse klassieke ballet, die wordt geïllustreerd door een selectie van balletten, gezelschappen, individuele dansers en choreografen. Tot slot, en dit is een van de belangrijkste aspecten van deze cursus, wordt besproken hoe de opgedane kennis ook kan worden toegepast op de eigen danspraktijk.
De onderwerpen zijn onder andere:

  • Theoretische kaders met betrekking tot esthetische ervaringen en danskritiek
  • Nieuwe ontwikkelingen in de danssector (gebaseerd op artikelen uit actuele danspublicaties)
  • Dans en andere kunsten: Om te begrijpen hoe dans en andere kunstvormen samensmelten in een dansvoorstelling (bijv. William Forsythe), worden enkele gastdocenten uitgenodigd om hun vakgebied in samenhang met de danswereld toe te lichten (bijv. danskritiek, balletregisseur).
  • "Hoe om te gaan met het leven als danser" (bijv. identiteit, hiërarchie, geslacht, ras, leeftijd, stress, verwondingen)

Doelstellingen
Over het algemeen vergemakkelijkt de cursus de studenten om:

  • de oorsprong van de dans / het ballet te begrijpen en de verdere ontwikkelingen (dans- / balletgeschiedenis)
  • een reflexieve houding te ontwikkelen ten opzichte van hun beroep, de danswereld en de verschillende contexten/omgevingen.
  • expertise opdoen in het analyseren en interpreteren van dansvoorstellingen
  • kennismaken met verschillende dansstijlen en choreografen
  • een reeks relevante vragen over de danssector weerspiegelen aan de hand van casestudies (identiteit, leeftijd, geslacht, enz.)
  • zich vertrouwd maken met nieuwe ontwikkelingen in de danssector
  • reflectie van dans in de context van andere kunstvormen
  • nadenken over de eigen danspraktijk
  • presenteer een kort individueel onderzoek.

Gebruikte methode(n):
opdrachten, inleiding of individueel project

Gebruikte studiemateriaal:
vakliteratuur, beeldmateriaal, video's etc.

Beoordelingsmethode:
Aanwezigheid, werkhouding, essay, presentatie of individueel project

Beoordelingscriteria:
1) 2, 3, 4, 5
3) 1, 2, 3, 4, 5
4) 2
6) 1, 4

Opmerkingen 
De intellectuele en reflexieve kennis moet worden verwerkt in de danspraktijk.
 

Delen