Titel van de cursus
Studiebegeleiding

Naam van de docent/begeleider
Marion Vijn

Periode, duur
BA 2/3

Studiebelasting
-

Bijdrage aan de competenties
1. Creatief vermogen
2. Vakmanschap
3. Onderzoeks- en reflectievermogen
4. Vermogen om te groeien en te vernieuwen
5. Ondernemend en organiserend vermogen
6. Communicatief vermogen
7. Vermogen tot samenwerking

Korte samenvatting van de inhoud
In de studiebegeleidingsklas wordt de student geassisteerd en gecoacht bij het maken van de verplichte studiedocumenten zoals het schrijven van een studieplan, stageverslagen en het maken van een Curriculum Vitae. De student kan ook vragen stellen over andere onderwerpen, hoe zich te presenteren in stage- en auditiesituaties en kan ideeën uitwisselen over mogelijke gezelschappen voor audities.
De les wordt niet beoordeeld. Het is de bedoeling dat de student individuele aandacht krijgt voor zijn behoeften en ook een moment heeft om vragen en onzekerheden te bespreken.
Er zullen echter wel deadlines zijn voor het indienen van studieplannen, rapporten, etc.

Concrete leerdoelen
De student:

  • ontwikkelt kennis over het goed schrijven van rapporten, studieplannen en CV's
  • in staat is om zijn ervaringen goed uit te drukken en op papier te zetten
  • goed is voorbereid op de audities door kennis op te doen en informatie uit te wisselen over gezelschappen en het auditiemateriaal (CV, foto's, enz.) op orde te hebben.
  • laat zien dat hij zijn eigen plan heeft voor zijn ontwikkeling tijdens de cursus en geeft aandacht aan zijn ontwikkeling tijdens de verschillende jaren op school.
  • is in staat om individueel en assertief over zijn werk te communiceren en is realistisch over zijn eigen mogelijke plaats in het werkveld
  • Voert specifiek onderzoek uit naar gezelschappen, audities, etc. door het lezen van vakbladen en online artikelen.

Gebruikte methode(n)
In groepslessen, maar ook in individuele sessies, schrijft de student opdrachten, rapportages, etc. en gaat hij in gesprek over zijn ontwikkeling binnen de opleiding, maar ook over zijn positie in het latere vakgebied.
De student moet veel van zijn/haar eigen werk voorbereiden (het schrijven van rapporten en CV's), waarna deze besproken kunnen worden.

Gebruikt studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video's, etc.)
Gebruik van de studiegids, voorbeeld CV's. Lezen van vakbladen (zoals DanceEurope, Dance Magazine en Dancing Times), online artikelen, websites over diverse gezelschappen en audities (bijv. balletcompanies.com, en auditions.com).

Beoordelingsmethode
De cursus wordt niet beoordeeld. Er zijn echter wel deadlines voor het indienen van verschillende documenten. De documenten en rapporten moeten ook voldoen aan de vereiste en overeengekomen voorwaarden (aantal pagina's en inhoud, enz.).

Beoordelingscriteria
1) 3, 4, 5
2) 4, 5, 6
3) 1, 2, 3, 4, 5, 6
4) 1, 2, 3, 4
5) 1, 2, 3, 4, 5, 6
6) 1, 2, 3, 4
7) 1, 2, 3, 4

Opmerkingen 
Is gerelateerd aan kennis opgedaan in bijvoorbeeld danstheorie en geschiedenis over verschillende stijlen en gezelschappen. Het doel is dat de student zichzelf en zijn vaardigheden in het vakgebied kan leren plaatsen en alle andere vakken in het curriculum op dit gebied kan plaatsen, door middel van open discussies.
 

Delen