Titel van de cursus
Forsythe Technologies
Hedendaags Soloproject

Docent
Amy Raymond

Periode Duur
Vier weken Tijdens Blok1/2, 40 uur

Competenties
1. Creatief vermogen
2. Vakmanschap
3. Onderzoeks- en reflectievermogen
4. Vermogen om te groeien en te vernieuwen
5. Ondernemend en organiserend vermogen
6. Communicatief vermogen

Samenvatting
Het Contemporary Solo Project wil jonge dansers blootstellen aan twee zeer verschillende kenmerken die vandaag de dag vereist zijn bij professionele dansers: het aanpassingsvermogen aan verschillende vormen van beweging en de ontwikkeling van ‘soft skills’ binnen het creatieve proces die overdraagbaar zijn op elke situatie. Soft skills verwijzen naar niet-technische vaardigheden zoals interpersoonlijke communicatie, creativiteit, probleemoplossing en discipline. Gedurende een periode van vier weken worden de studenten blootgesteld aan verschillende choreografische frasen die verschillende kwaliteiten belichamen. De choreografische frasen zijn bedoeld om te laten zien wat de studenten weten van hun klassieke opleiding en deze opnieuw te onderzoeken in een hedendaagse context. Een voorbeeld hiervan is het stellen van gevoelsvragen: Waar doet de beweging je aan denken? Waar gaat de beweging heen in de ruimte? Welk deel van het lichaam initieert de beweging en wat zijn de effecten op de rest van het lichaam? Na het aanleren van de frasen krijgt de student opdrachten waarbij hij moet uitzoeken hoe hij het choreografisch materiaal moeten herscheppen, reorganiseren en oplossen door het te combineren tot een solo. Door middel van coaching, groepsobservatie en het geven van meer taken, zal elke student de cursus afsluiten met een individueel op maat gemaakte hedendaagse solo waar hij of zij verantwoordelijk voor is. De solo wordt gefilmd voor audities en kan op elk moment live worden uitgevoerd.

Leerdoelen
'Hard skills' (technische vaardigheden)

  • Het ontwikkelen van scherpe observatie, het oppikken van verschillende bewegingsstijlen 
  • Voelen waar de beweging in het lichaam vandaan komt en waar het naartoe gaat.
  • Het efficiënt en krachtig overbrengen van gewicht
  • Het toepassen van verschillende tegengestelde kwaliteiten op de beweging: licht/zwaar, traag/snel, groot/klein.
  • Het maken van muzikale keuzes binnen een muzikaal kader
  • Rigoureus te zijn met de articulatie van de beweging
  • Rigoureus te zijn met de stroom van de beweging
  • Het ontwikkelen van vaardigheden om naar de vloer te gaan

‘Soft Skills’ (impliciete vaardigheden)

  • Open om iets nieuws te leren
  • Vermogen om met moeilijkheden en onzekerheid om te gaan
  • Het ontwikkelen van nieuwsgierigheid naar zichzelf en anderen
  • Het absorberen van feedback van zowel de leraar als collega's
  • Vragen stellen
  • Oplossingen bieden
  • Probleemoplossing
  • Discipline
  • Creativiteit
  • Out of the box stappen/denken
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfreflectie
  • Aanpassingsvermogen
  • Analytisch denken

Gebruikte werkmethoden
Ik zal putten uit mijn 18 jaar ervaring in lesgeven en choreograferen. Ik heb mijn creatieve vaardigheden ontwikkeld door het samenwerken met verschillende dansers met verschillende capaciteiten, zowel binnen de balletwereld als de hedendaagse wereld. Mijn grootste invloeden komen van het werk dat ik heb gedaan met William Forsythe en Martial Artist Akira Hino.

Referenties
- William Forsythe Improvisation Technologies, een hulpmiddel voor het Analytical Dance Eye
- Don’t Think Listen tot he Body! Inleiding tot de Hino-methode en de theorie van het menselijk lichaam en bewegingscontrole

Studiemateriaal
Notitieboekje, potlood /pen
Mobiele telefoon, voor het opnemen van choreografische frasen

Beoordeling
Feedback in de studio
Zelfreflectie
Evaluatie van de wijze waarop suggesties/correcties worden toegepast
Prestaties voor demonstratie
Prestaties op video

Competentie-indicatoren
Alle leerdoelen zijn in lijn met de competentie-indicatoren
 

Delen