DEEL 1: ANATOMIE EN BLESSUREPREVENTIE

Jaar, duur:
AD 1: 4 blokken

Studielast (wekelijks):
Hoorcolleges, 60 minuten per week
Wekelijks huiswerk plus 10 uur zelfstudie voor de toetsen.

Bouwt deze competenties op
3. Probleemoplossende competentie
4. Communicatieve vaardigheden
5. Leer- en ontwikkelingscompetenties
6. Samenwerkingscompetenties

Inhoud van de cursus
Het doel van dit deel van de cursus is om de kennis van studenten over anatomie en blessurepreventie te vergroten, zodat ze deze kunnen toepassen in hun eigen vakgebied. De nadruk in deze module ligt op theorie, maar er zijn ook praktische opdrachten en oefeningen. 

Leerdoelen
De student:

  •  Is bekend met anatomische terminologie en heeft basiskennis van blessurepreventie.
  •  Begrijpt hoe dans en anatomie samenhangen met blessurepreventie.
  •  Is in staat de opgedane kennis toe te passen in de danspraktijk.
  •  Is in staat om verstandig, veilig en effectief te reageren op blessures.
  •  Heeft kennis en vaardigheden ontwikkeld en kan weloverwogen beslissingen nemen tijdens trainingen. 

Werkvormen    
 (doen om te leren/leren om te doen):
- Hoorcollege
- Instructie / zelfstudie (in de klas en thuis)

Gebruikt studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video's, etc.)
- Willemsen, T. (2007). Anatomie en letsel. Amsterdam: Obey Willemsen.
- PowerPoint presentaties
- PPT hand-outs
- Video's oefeningen Iva Lešić

Beoordelingsmethode deel 1
Kennistest (Testvorm: meerkeuzevragen en open vragen)

Beoordelingscriteria    
2) 5
3) 5
4) 1
5) 1,2, 3, 4
6) 4

DEEL 2 REFLECTIE EN VERDIEPING

Jaar, duur:
AD1: 3 blokken
Blok 1: oriëntatie / verkenning en ideeënfase.
Blok 2: realisatiefase en inleveren werkstuk 
Blok 3: presentaties

Studielast (wekelijks):
3 contacturen in totaal
zelfstudie-uren per week zijn afhankelijk van het gekozen thema en de ervaring van de student.

Bouwt deze competenties op
3. Probleemoplossende competentie
4. Communicatieve vaardigheden
5. Leer- en ontwikkelingscompetenties
6. Samenwerkingscompetenties

Inhoud van de cursus
Tijdens dit deel van de cursus moet de student een onderzoeksproject uitvoeren over een onderwerp op het gebied van dans en gezondheid. Uiteindelijk zal de student een paper schrijven en de resultaten presenteren voor de klas.
 
Leerdoelen

  •  De student is in staat inzicht en kennis te verwerven over een onderwerp gerelateerd aan dans, anatomie en/of blessurepreventie.
  •  De student is in staat om actief kennis te verwerven met behulp van boeken, internet, lessen en andere bronnen.
  •  De student is in staat een onderwerp gerelateerd aan dans, anatomie en/of blessurepreventie theoretisch uit te werken.
  •  De student is in staat de verzamelde informatie te vertalen naar de danspraktijk.
  •  De student is in staat een presentatie te geven over het gekozen onderwerp op het gebied van dansgezondheid, anatomie en/of blessurepreventie aan medestudenten en docenten.

Werkvormen    
(doen om te leren/leren om te doen):
- Instructie / zelfstudie (in de les en thuis) / feedback / reflectie

Studiemateriaal (vakliteratuur, casuïstiek, opdrachten, video's, etc.)
- Bulsuk, K. G. (2009) De eerste stap zetten met PDCA. 2 februari 2009. 
- Zevensprong afgeleid van de Rijksuniversiteit Limburg Reader Reflectie & Verdieping Bronverwijzing volgens APA-stijl criteria

Beoordelingsmethode deel 2: 
Paper, proces en presentatie

Beoordelingscriteria    
2) 5
3) 2,3,5
4) 1
5) 1,2, 3, 4
6) 4

Beoordelingsmethode eindexamen:
Het eindcijfer voor de cursus Health & Performance Theory bestaat uit de opgetelde cijfers voor "Deel 1. Anatomie en blessurepreventie" en "Deel 2: reflectie en verdieping": Anatomie en blessurepreventie" en "Deel 2: reflectie en verdieping". De twee cijfers wegen even zwaar. Een cijfergemiddelde van 5,5 en hoger wordt beschouwd als een voldoende.

Delen