Jaar, duur 
AD 1
AD 2

Studielast (wekelijks) 
AD1: 5 blokken - 1x per week 90 minuten les
AD 2: 5 blokken - 1x per week 60 minuten les 

Wekelijks huiswerk in de vorm van (al dan niet schriftelijke) opdrachten, waaronder het toewerken naar een kennistoets in blok 1, het schrijven van een Afstudeerplan in blok 3, het klaar hebben van een CV in blok 5.
blok 5.
(20 uur in totaal).

Bouwt deze competenties op
3. Probleemoplossend vermogen
4. Communicatieve vaardigheden
5. Capaciteit voor groei en innovatie
6. Samenwerkingsvaardigheden

Cursusinhoud 
Het doel van de bijeenkomsten onder het kopje Studiebegeleiding is dat de student leert reflecteren, zich bewust wordt van wat er van een professionele danser gevraagd wordt en hoe zij/hij proactief vorm kan geven aan de eigen ontwikkeling tot toekomstig danskunstenaar. . De nadruk in deze lessen ligt op het ontdekken hoe de student zich zo goed mogelijk kan voorbereiden op een bestaan in de nationale en/of internationale danswereld en het proces van ontwikkeling tot danskunstenaar zo bewust mogelijk en zelfsturend ervaart; dit heeft betrekking op allerlei gebieden behalve het danstechnische / uitvoerende gebied.

Leerdoelen 

  • Kennis hebben van de OER, competenties (leerdoelen van de opleiding / NBA) en vakbeschrijvingen
  • Zelfbewust worden/blijven, geloven in je eigen authenticiteit, op zoek gaan naar je eigen kracht en die met overtuiging inzetten.
  • Nieuwsgierig blijven naar je eigen groei- en ontwikkelingsproces als dansstudent/danser en dit proces actief ervaren met inzicht en vertrouwen.
  • In staat om te reflecteren op de eigen ontwikkeling en deze reflecties te gebruiken in toekomstige situaties, al dan niet in de studio.
  • De student verwerft kennis van het nationale en internationale werkveld (o.a. door onderzoek te doen naar verschillende dansgezelschappen).
  • De student kan een CV maken volgens de eisen van het werkveld.

Werkvormen

  • In klassikaal verband actief deelnemen aan en voeren van gesprekken
  • Video's kijken in de klas en thuis
  • Groepsopdrachten maken in de klas en thuis
  • Onderzoek doen op internet, in boeken (thuis)
  • Schrijfopdrachten maken (thuis)
  • Eén-op-één gesprekken voeren met de leerkracht
  • Leren / verwerken van lesmateriaal dat is uitgedeeld

Studiemateriaal (vakliteratuur, casuïstiek, opdrachten, video's, etc.)

  • Het Onderwijs Examen Regelement (OER)
  • De competentielijst voor balletdanser (NBA / ATD)
  • Recensies
  • Bezoek voorstellingen
  • (dans, kunst) video's
  • Vakliteratuur
  • Studiegids van de NBA / ATD
  • Live lezingen bijwonen / online bijwonen
  • Podcasts


Beoordelingsmethode

  • Kennistoets over de OER, competenties en cursusbeschrijvingen.
    (Testvorm: meerkeuzevragen en open vragen)
  • Schrijven van een afstudeerplan: criteria in bijlage.
  • CV maken; wordt als "voldoende" beoordeeld wanneer het CV is ingeleverd volgens de objectieve eisen bij de opdracht.

Beoordelingscriteria 
3) 3, 4
4) 1, 2
5) 1, 2, 3, 4
6) 1, 3, 4

 

Delen