Jaar, duur 
AD1 en AD2 (volledig jaar) 

Studielast (wekelijks) 
AD 1 - 1x 1 uur
AD 2 - 2x 1,25 uur 

Bouwt deze competenties op
1. Creatieve vaardigheden
2. Technische vaardigheden
3. Probleemoplossende vaardigheden
4. Communicatieve vaardigheden
5. Capaciteit voor groei en innovatie
6. Samenwerkingsvaardigheden

Inhoud van de cursus 
De Pas De Deux-les bouwt voort op de Supported Adage-les in het voorprogramma, waarin mannelijke en vrouwelijke studenten eerst de basisprincipes van partnerwerk leren binnen het klassieke balletidioom. Pas de Deux breidt deze kennis uit met oefeningen die steeds uitdagender worden en studenten leren grotere lifts te maken zodra ze de spierkracht hebben ontwikkeld om dit te doen in de lessen Krachttraining. 
In AD1 richt deze les zich voornamelijk op de ontwikkeling van de partneringtechniek door middel van oefeningen en langere combinaties. De student kan ook beginnen met het leren van pas de deux uit avondvullende klassieke balletten. Dit biedt hem/haar de mogelijkheid om toe te passen wat hij/zij heeft geleerd in de Repertoire lessen en - op een vergelijkbare manier als wat hij/zij zal tegenkomen in de Variatie en Repertoire lessen - een link te leggen naar de professionele praktijk, stilistisch gevoel, muzikaliteit, begrip van rol (karakter) en gevoel voor dans.
In AD2 richten de Pas de Deux lessen zich voornamelijk op pas de deux repertoire uit 19e, 20e en 21e eeuwse balletten, met speciale aandacht voor versies van Het Nationale Ballet. 

Leerdoelen
De student:
-Ontwikkelt kennis over partnering, evenals kracht (jongens) en coördinatie, en het vermogen om samen te dansen en complexe pas de deux uit te voeren.
-Demonstreert een gevoel voor dans dat verder gaat dan de taal van klassiek ballet.
-Kan (aan het eind van de cursus) een pas de deux uitvoeren uit een avondvullend ballet.
- Toont affiniteit met verschillende stijlen; ontwikkelt persoonlijkheid in de context van dansstijlen.
-Begrijpt en heeft kennis over samenwerking met een partner en laat dit terugkomen in de fysieke uitvoering.
-Begrijpt het verband tussen Pas de Deux, Variation en Repertoire lessen en is in staat dit begrip te verwerken in uitvoeringscontexten.
-Heeft kennis van de verschillende versies die door verschillende gezelschappen in de geschiedenis van het ballet zijn uitgevoerd en van de veranderingen die hebben plaatsgevonden. 

Werkvormen 
In groepslessen leert de student eerst partnermateriaal en later pas de deux uit het repertoire. 

Studiemateriaal (vakliteratuur, casuïstiek, opdrachten, video's, etc.)
Geen

Opdrachten
Video's bekijken; voorstellingen bijwonen. 

Beoordelingsmethode
Evaluatie en feedback op basis van presentatie.

Beoordelingscriteria 
1) 1, 2, 3, 4, 5 
2) 1, 2, 3, 4, 5, 6
3) 1, 2, 3, 4
4) 1
5) 1, 2, 3, 4, 5
6) 1, 2, 3, 4

Opmerkingen met betrekking tot de algemene context van het studieprogramma (bijv. aansluitende en sequentiële vereisten), of andere opmerkingen 
Sluit aan bij Klassiek Ballet, Solo's en Repertoireklassen.

 

Delen