Jaar, duur:
AD 1
AD 2

Studiebelasting (wekelijks):
60 minuten les, wekelijks huiswerk, 10 uur voor reflectieopdracht

Bouwt deze competenties op
1. Creatieve vaardigheden
2. 3. Technische vaardigheden
4. Communicatieve vaardigheden
5. Capaciteit voor groei en innovatie
6. Samenwerkingsvaardigheden

Inhoud van de cursus
Naast het aanbieden van theoretische kennis richt de cursus Dansgeschiedenis / Reflecties op (klassiek) ballet zich op het toepasbaar maken van kennis.
De student leert zich te verhouden tot historische ontwikkelingen van (klassieke) westerse theaterdans (AD 1) en tot actuele programmering van gerenommeerde (repertoire)gezelschappen en het publieke debat (AD 2) door voorstellingen te analyseren. Door deze voorstellingsanalyse leert de student een gefundeerde mening te geven vanuit de positie van de toeschouwer.
Flexibele modules per jaar maken het mogelijk de cursus in te bedden in de belevingswereld van de studenten, zoals repertoire en voorstellingen van de NBA en HNB.

AD 1 richt zich op het kunnen onderscheiden van stromingen in de (klassieke) westerse theaterdans op basis van de (veranderende) historische context en maatschappelijke functie van dans. De student kan kenmerken van dergelijke stromingen in wisselende ensceneringen aangeven. Werkend met het idee van 'terugkerende thema's' leert de student voorstellingen te analyseren en te relateren binnen de historische ontwikkeling van de (klassieke) dans.
De student oefent om de kwaliteit van performers aan te geven bijvoorbeeld virtuositeit, aanwezigheid en belichaming van stijl en interpreteert de betekenis van de voorstelling op basis van stijlkenmerken in vorm, esthetiek en thematiek.

AD 2 biedt de student een kader om kennis en inzicht te verwerven in de huidige werkomgeving van de afgestudeerde balletdanser. Door te werken met het idee van 'een veld in kaart brengen' leert de student werken van gerenommeerde en relevante (klassieke) choreografen in binnen- en buitenland te relateren binnen recente ontwikkelingen in de dans en het publieke debat. 
Door het uitvoeren en presenteren van individueel onderzoek leert de student een diepgaande geïnformeerde mening te geven waarin de perspectieven van een danser en een lid van de samenleving als belichaamde toeschouwer van voorstellingen worden gecombineerd.

Leerdoelen
In het algemeen stelt de cursus de studenten in staat om:

  • kennis van dansgeschiedenis toe te passen om voorstellingen te categoriseren en inzichten te creëren
  • expertise op te doen in het observeren van dansvoorstellingen;
  • expertise op te doen in het analyseren en interpreteren van dansvoorstellingen;
  • kennis te maken met verschillende dansstijlen en choreografen;
  • vertrouwd raken met nieuwe ontwikkelingen in de danssector;
  • reflecteren op relevante vragen uit het publieke debat die betrekking hebben op de danssector (digitalisering, diversiteit, inclusie etc.);
  • individuele reflecties presenteren aan de hand van voorstellingen naar keuze.
  • Studiemateriaal (vakliteratuur, casuïstiek, opdrachten, video's, etc.)
  • Beeldmateriaal, video's, artikelen, hand-outs etc.

Beoordelingsmethode
Aanwezigheid, werkhouding, opdrachten

Beoordelingscriteria 
1) 2, 5
2) 6
3) 4
4) 1
5) 1, 2, 3, 4
6) 4

Opmerkingen met betrekking tot de algemene context van het studieprogramma (bijv. aansluitende en sequentiële vereisten), of andere opmerkingen
Theorie inbedden in de ervaringen van de studenten door de modules aan te passen aan de planning van repetities en optredens
Ondersteunen van vakoverstijgende activiteiten

 

 

Delen