Studiejaar 
AD 1 

Studielast (wekelijks) 
1 uur 

Bouwt deze competenties op 
1. Creatieve vaardigheden 
2. Technische vaardigheden 
3. 4. Probleemoplossende vaardigheden
5. Capaciteit voor groei en ontwikkeling
6. Samenwerkingsvaardigheden

Inhoud van de cursus
In de karakterlessen leert de student volksdansen aangepast aan het podium, een proces waardoor hij/zij kennis maakt met een verscheidenheid aan culturen, met een focus op de kenmerkende muziek, ritme en coördinatie van elk land/regio. In de meeste avondvullende klassieke balletten wordt nog steeds een belangrijke plaats ingeruimd voor karakterdansen, die veel jonge dansers hun eerste kans bieden om op te treden. In de karakterklas leert de student een verscheidenheid aan technieken, raakt vertrouwd met de bewegingstaal, dansen en dansstijlen van verschillende regio's en integreert deze kennis met muzikale ritmes. Een apart aspect hiervan is een focus op het klassieke balletrepertoire zelf, waardoor basisritmes en -passen kunnen worden toegevoegd aan bestaand repertoire. 

Leerdoelen
De student:
-Ontwikkelt kennis over nieuwe ritmes, stijlen en coördinatie afkomstig uit verschillende culturen en landen.
-Laat zien dat hij/zij een gevoel voor dans heeft dat verder gaat dan de klassieke danstaal.
-Is uiteindelijk in staat om de karakterdansen uit de grote klassieke balletten gemakkelijk uit te voeren.
-Toont gevoel voor verschillende stijlen en een ontwikkelde persoonlijkheid in dans. 
-Is in staat om muzikale ritmes, coördinatie en het juiste idioom te herkennen, te identificeren en actief toe te passen.
-Kan klassieke techniek en karakterstijlen met elkaar in verband brengen en overeenkomsten en verschillen daartussen benoemen, waardoor de student zich verder kan ontwikkelen op het gebied van klassieke techniek.

Werkvormen
De student leert materiaal en repertoire in groepslessen en bestudeert stijlen, ritmes muziekgenres in onderzoeksopdrachten. 

Studiemateriaal (vakliteratuur, casuïstiek, opdrachten, video's, etc.)
Geen 

Opdrachten: Verwerving van kennis over karakterrepertoire in de klassieke balletten door zelfonderzoek en verbinding met muziek- en dansgeschiedenis. 

Beoordelingsmethode: 
Evaluatie en feedback op basis van presentatie 

Beoordelingscriteria 
1) 1, 2, 3, 4, 5 
2) 1, 2, 3, 5, 6
3) 1, 2, 3
5) 1, 2, 3
6) 1, 2, 3 

Opmerkingen met betrekking tot de algemene context van het studieprogramma (bijv. aansluitende en sequentiële vereisten), of andere opmerkingen 
Houdt verband met het verwerven van kennis op het gebied van dansgeschiedenis en muziektheorie, met betrekking tot de ontwikkeling van inzicht in verschillende stijlen en bijbehorende ritmes, etc.

Delen