De eindbeoordeling van een semester vindt plaats in de integrale beoordeling door de artistiek leider, het kernteam, de studiebegeleider en de docenten van dat semester.
De integrale beoordeling is:
- De vorming van een intersubjectieve gezamenlijke beoordeling door een docententeam, waarin alle afzonderlijke vakken en opdrachten vakoverstijgend worden besproken. Een evaluatie van het continue leerproces dat de student doormaakt. Inzet, werkhouding, ontwikkeling en leervermogen zijn belangrijke elementen en vormen de basis voor de ontwikkeling van competenties. De competenties en criteria die in dat semester ontwikkeld moeten zijn, worden met de student besproken. Gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van de student in het licht van de competenties van de opleiding. Gericht op het tot wasdom brengen van de student in het licht van zijn/haar persoonlijke visie en ambities.
Alle individuele beoordelingen worden verzameld voor de integrale beoordeling door de artistiek leider, die tijdens de bijeenkomst als voorzitter optreedt, zodat er een overzicht is van de ontwikkeling van de student. De beoordeling van het eindproduct wordt geplaatst in de context van de ontwikkeling en het persoonlijke onderzoek van de student.
De beoordelingscommissie kent geen cijfers toe maar geeft beschrijvende oordelen in de vorm van feedback, omdat de groei van de student ten opzichte van de vorige periode centraal staat. In de beoordelingsvergadering beoordelen de docenten gezamenlijk of de groei van de student voldoende of onvoldoende is en dus of het semester behaald is. Bij een positieve beoordeling worden 20 EC's toegekend voor participatie en 10 EC's voor groei en ontwikkeling. Daarnaast krijgt de student naar aanleiding van de beoordeling advies over de vervolgstappen (feed forward). Indien nodig kan de student een extra opdracht krijgen voordat hij zijn ECTS credits ontvangt.
De opleidingen Dans van de Academie voor Theater en Dans werken met een studielastensysteem dat overeenkomt met het European Credit Transfer System (ECTS). Een voltijd AD-opleiding van 120 studiepunten (EC) komt volgens de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) overeen met 1680 uur studie per jaar in een combinatie van begeleid en onbegeleid leren.
Van de integrale beoordeling wordt per student een verslag gemaakt, waarin ook de gemaakte afspraken in de vorm van persoonlijke leerdoelen en aandachtspunten worden opgenomen. Bij de volgende beoordeling zal de voortgang in het behalen van deze individuele doelstellingen een belangrijke rol spelen, waarna bijstelling plaatsvindt en de beoordelingscyclus wordt herhaald.