Docent/begeleider;         Rutger Klauwers
Periode, duur:                   Blok 2 en 3 / 5 sessies
Studiebelasting:               Contacturen 7,5 / zelfstudie 120

Bijdrage aan de competenties 
2. Ambachtelijk vermogen
3. Onderzoekend en reflectief vermogen
4. Vermogen tot groei en vernieuwing
5. Ondernemend en organiserend vermogen
6. Communicatief vermogen
7. Vermogen tot samenwerking

Korte samenvatting van de inhoud
De student wordt bewust gemaakt van het gezondheidsperspectief van de danser in relatie tot artistieke ontwikkeling; van de effecten van de correlatie tussen de leiderschapsstijl van een coach en de incidentie van ernstige blessures en de beschikbaarheid van dansers.
Het mag inmiddels bekend zijn dat Internationale onderzoeken laten zien dat professionele dans een hoog risico omgeving is met hoge fysieke en mentale belasting.
Wanneer dans volledig wordt ingericht vanuit het perspectief naar de top dan zijn er consequenties voor gezondheid en autonomie van de individuele danser. Maar andersom, als het perspectief “Voel je fit” leidend is, sluit dit niet altijd aan bij de realiteit van de werkcultuur in een balletgezelschap. Het vinden van de juiste balans tussen dans en gezondheid blijft voor professionele dansers een lastige zaak.
Deze module bestaat uit verschillende onderwerpen die allemaal te maken hebben met gezondheid, veiligheid en effectiviteit van het doceren van dans. Aan de hand van recente ontwikkelingen zijn er steeds meer (wetenschappelijke) bronnen en slimme technologische ontwikkelingen beschikbaar om de balans tussen professionele dans en gezondheid te verbeteren.

In samenwerking met het health team van Het Nationale Ballet. Er wordt dieper ingegaan op nieuwe inzichten uit en ontwikkelingen in performing arts dance medicin and science. Ook zullen we in overleg gaan over nieuwe perspectieven en inzichten uit de internationale sport en danswereld.

Wat wordt er verwacht van de student
Sociaal constructivisme (leren, niet door ontvangen maar actief verwerken van informatie).
De student is verantwoordelijk voor sturen van eigen leerproces. Van de student wordt een actieve deelname aan de cursus verwacht o.a.:

  • Voorbereid op de les verschijnen
  • Een actieve houding tijdens de les
  • Stellen van relevante vragen
  • Deelnemen aan de discussies
  • Uitvoeren van opdrachten

Concrete leerdoelen
De student:

  • neemt kennis van de ontwikkelingen in performing arts medicine en sport medicin.
  • is in staat om literatuur te vertalen naar zijn/haar context van werkomgeving.
  • ziet hun eigen rol in innovatie beleid rondom gezondheidsvraagstukken die er leven in de danscultuur.
  • is in staat om context specifieke interventies toe te passen op de verschillende jaargangen.
  • kan reflecteren op oorzaken van uitval en interventies hierop aanpassen/ bijstellen.
  • is in staat de Methodology in een groter verband te zien en hier een eigen visie op te vormen.

Gebruikte werkvorm(en)

  • Colleges
  • Zelfstudie
  • Schrijven van verdieping paper

Gebruikt studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video’s etc.)

Les 1 Fysieke blessures in dans

  • Mattiussi AM et al. Injury epidemiology in professional ballet: a five-season prospective study of 1596 medical attention injuries and 543 time-loss injuries.
    Br J Sports Med. 2021 Aug;55(15):843-850. doi: 10.1136/bjsports-2020-103817.

Les 2 Mental wellness

Les 3 Waarom blessure preventie niet werkt

Les 4 Team around the dancer

Les 5 Visie werkwijze, topsport visie

  • Athletic skill model
  • Long term athlete development tools

Wijze van beoordeling
De student schrijft een context specifieke paper rondom het ontwikkelvraagstuk; innovatie van gezondheidsvraagstukken die er leven binnen ballet. Hierdoor wordt getoetst of de student beschikt over  kennis en inzicht in de materie.

Beoordelingscriteria
2) 6
3) 1,2,3,4,5,6,7
4) 1,2,3,4
5) 1,2,3,4
6) 1,2,3,4
7) 1,2,3,4

 

 

Delen