Het AD-programma is het standaard tweejarige programma van de NBA, met een evenwichtig en didactisch goed doordacht curriculum. Elk leerjaar bestaat uit 5 blokken van elk 8 weken.

In de lessen danstechniek ligt de nadruk op de ontwikkeling van klassieke en hedendaagse danstechnieken. De docenten bieden een synthese van Franse en Russische technieken volgens de eisen van hedendaagse, westerse balletensembles. Het hoofddoel van de technieklessen is de danser een gevoel van harmonie met zijn lichaam te geven, zodat deze alle bewegingen kan uitvoeren met een natuurlijke coördinatie van het lichaam als geheel. Met een grondige techniek als basis kan de danser zich volledig concentreren op het interpreteren van de choreografie. De lessen worden in groepsverband gegeven. De docent maakt gebruik van verschillende werkvormen, waaronder demonstratie, instructie, analyse, side-coaching, repetitie en presentatie. De klassieke dansdocenten begeleiden de studenten, zowel individueel als collectief, tijdens het danstechnische leerproces. Daarnaast vormen presentaties en voorstellingen een belangrijk onderdeel van het curriculum. Hierbij wordt aandacht besteed aan repertoire en repetities en voorstellingen van nieuwe choreografieën, waardoor de student ervaring opdoet met de manier waarop verschillende onderdelen van een choreografie samenkomen in een artistiek werk.

Daarnaast wordt er een dansondersteunende training aangeboden: Pilates & Floor Barre, Body Conditioning, krachttraining voor jongens en improvisatie.

In het AD-programma volgen studenten theorielessen in dansgeschiedenis, anatomie en blessurepreventie en muziek. Daarnaast biedt de NBA-studie danstheorielessen die zich richten op de kennis en houding die nodig is voor de professionele balletpraktijk.

Het doel van het AD-programma is dansers op te leiden tot een plaats in de Junior Company, Het Nationale Ballet of andere ballet- of hedendaagse balletgezelschappen.

 AD klassiek balletjaar 1 en 2

Jaar 1 bouwt voort op de kennis en technische ervaring die is opgedaan tijdens de zeven jaar NBA-opleiding van de Vooropleiding (of een gelijkwaardig programma). In jaar 1 is het de eerste keer dat de student gemiddeld 6 uur per dag danst. Dit vereist een zorgzame opbouw van de verschillende vakken en betrokken docenten. In het eerste jaar leert de student verbanden te leggen tussen de verschillende vakken en doet een eerste optreedervaring op binnen de opleiding en met gezelschappen. Op deze manier wordt het vermogen tot samenwerking en communicatie aangesproken en wordt stap voor stap gewerkt aan het probleemoplossend vermogen en de leer- en ontwikkelingsvaardigheden.

In jaar 2 ligt de nadruk op optredens, stages, auditievoorbereiding en het doen van audities.

En de probleemoplossende vaardigheden en leer- en ontwikkelingsvaardigheden worden verder ontwikkeld.

Studenten volgen elk jaar een korte stage bij Het Nationale Ballet, waar zij meedansen in de grote klassieke producties. Dit biedt hen werkervaring en de kans om zich van hun beste kant te laten zien aan het gezelschap, met als mogelijkheid hun kans te vergroten op een succesvolle auditie voor de Junior Company.

In jaar 2 worden ook het portfolio, CV en de audities zelf, intensief voorbereid in samenwerking met verschillende docenten en de artistiek leider. Er wordt gekeken naar zowel de opmaak en inhoud als de artistieke invulling van deze documenten.

Samen met de docenten en artistiek leider wordt tevens bepaald in welk repertoire de studenten het beste hun kwaliteiten kunnen tonen, en wordt de uitvoering van het repertoire ten bate van het portfolio gefilmd. Ook kunnen de studenten gebruikmaken van een professionele photoshoot.

Delen