De eindbeoordeling van een semester vindt plaats in de integrale beoordeling door de artistiek directeur, het kernteam, de studiebegeleider en de docenten van dat semester.

De integrale beoordeling is:
- De vorming van een intersubjectieve gezamenlijke beoordeling door een team van docenten, waarin alle afzonderlijke vakken en opdrachten vakoverschrijdend worden besproken. Een evaluatie van het continue leerproces dat de student doorloopt. Betrokkenheid, werkhouding, ontwikkeling en leervermogen zijn belangrijke elementen en vormen de basis voor de ontwikkeling van competenties. De competenties en criteria die in dat semester ontwikkeld moeten zijn, worden met de student besproken. Gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van de student in het licht van de competenties van de opleiding. Gericht op het tot wasdom brengen van de student en in het licht van zijn persoonlijke visie en ambities.

Alle individuele beoordelingen worden verzameld voor de integrale beoordeling door de artistiek directeur, die tijdens de bijeenkomst als voorzitter optreedt, zodat er een overzicht is van de ontwikkeling van de student. De beoordeling van het eindproduct wordt geplaatst in de context van de ontwikkeling van de student en zijn persoonlijk onderzoek.

De beoordelingscommissie kent geen cijfers toe, maar geeft een beschrijvend oordeel in de vorm van feedback, omdat de groei van de student ten opzichte van de vorige periode centraal staat. In de beoordelingsbijeenkomst beoordelen de docenten gezamenlijk of de groei van de student voldoende of onvoldoende is en dus of het semester is gehaald. Bij een positieve beoordeling worden 20 studiepunten (EC's) toegekend voor deelname en 10 EC's voor groei en ontwikkeling. Daarnaast krijgt de student naar aanleiding van de beoordeling advies over de volgende stappen (feed forward). Indien nodig kan de student een extra opdracht krijgen voordat hij of zij zijn of haar ECTS-credits ontvangt.

De dansopleidingen van de Academie voor Theater en Dans maken gebruik van een studiebelastingssysteem dat overeenkomt met het European Credit Transfer System (ECTS). Een voltijdse AD opleiding van 120 studiepunten (EC) komt overeen met 1680 uur studie per jaar, volgens de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW), in een combinatie van begeleid en zelfstandig leren.

Van de integrale beoordeling wordt per student een rapportage gemaakt, waarin ook de gemaakte afspraken in de vorm van persoonlijke leerdoelen en aandachtspunten zijn opgenomen. In de volgende beoordeling speelt de voortgang in het behalen van deze individuele leerdoelen een belangrijke rol, waarna aanpassing plaatsvindt en de beoordelingscyclus wordt herhaald.

Delen